La Fundació SOM anuncia el guanyador del Premi Europeu de Recerca de 2023

La Fundació SOM ha anunciat al guanyador del Premi Europeu de Recerca 2023. Un equip de l'Escola d'Arquitectura de Barcelona (ETSAB) de la Universitat Politècnica de Catalunya realitzarà una recerca que contribueixi al tema d'enguany, «Adaptació d'estratègies d'habitatge per a respondre a noves realitats».

Sota el títol del projecte «Sistema obert per a la regeneració urbana d'urbanitzacions: un cas d'estudi a Barcelona», el grup de recerca REARQ i estudiants de la ETSAB projectaran i jugaran amb adaptacions d'un sistema obert creat per a la rehabilitació d'habitatges plurifamiliars en el barri del Besòs del sud-oest de Barcelona. Els investigadors principals del projecte són Pere Joan Ravetllat, Còssima Cornadó, Marta Domènech i Sara Vima-Grau.

«El principal objectiu d'aquesta recerca és projectar diferents adaptacions d'un sistema obert per a la rehabilitació d'edificis plurifamiliars existents en grans complexos residencials moderns i provar-les en camp. Entenent que l'enfocament més sostenible és la rehabilitació i millora dels habitatges existents, la ciutat de Barcelona ha estat explorant intervencions més integrals i a gran escala en un entorn construït on, fins ara, només s'han millorat edificis dispersos.

El grup de recerca REARQ té una forta línia de recerca i docència centrada en la rehabilitació de grans complexos residencials moderns. Recentment, gràcies a un premi de l'Ajuntament de Barcelona, REARQ va projectar un prototip a escala real d'un sistema “abstracte” o obert per a millorar l'habitabilitat i l'eficiència energètica en edificis existents. Amb aquesta fundació, el grup desenvoluparà versions adaptades d'edificis residencials en el barri del Sud-oest de Besòs i provarà el seu impacte i potencial de millora. La principal hipòtesi és que, amb adaptacions, aquest sistema pot proporcionar una estratègia que tingui en compte les dimensions col·lectives, ambientals i socials de l'habitatge plurifamiliar i al mateix temps millori característiques específiques.»

Podeu trobar més informació sobre el projecte i el concurs en aquests links: